Utbränd.nu

Efter inte ens en vecka, 4 dagar (!) som hundvakt till den otroligt snälla, lugna, rumsrena, morgontrötta, ej bitiga 9veckors gammla staffvalpen Greta, börjar jag nu oroa mig för utmattningssyndrom.

Har kollat in en lista på symptom och resultatet är skrämmande:
  • mag- och tarmproblem
  • värk i nacke, axlar och rygg
  • koncentrationsproblem
  • sömnproblem
  • trötthet.
Jag har ju värk i nacke, axlar och rygg efter att kånkat på Greta den Feta. Koncentrationsproblem? Om, kan ju inte sitta vid datan i lugn och ro ens utan att jag blir störd av något sattyg. Sömnproblem? You name it. Att sova när man har en valp som ligger helst på ansiktet och biter öronen av en på nätterna kan hålla de flesta vakna. Trötthet, du skojar...zzz....zzzz

Detta var bara de fysiska symptomen.

Sedan kan det yttra sig i ytterligare:

  • påtaglig kroppslig svaghet eller utmattning som inte går att vila upp sig ifrån
  • svåra koncentrationsproblem och minnesstörningar
  • svårighet att orientera sig, eller utföra vanliga rutinhandlingar
  • nedsatt prestationsförmåga och möjlighet att hantera krav
  • problem med att tänka klart
  • humörsvängningar eller nedstämdhet
  • bröstsmärtor
  • yrsel
  • mag- och tarmproblem
  • hjärtklappning
  • ljudkänslighet
Den översta punkten stämmer väl. Att vila upp sig från denna valp är en omöjlighet.
Punkt två likaså.
Svårt att orientera sig och utföra vanliga rutinhandlingar, jajjebrajje, det är svårt att hålla koll vart man sätter sina fötter när man ständigt riskerar att trampa i en bajshög eller fällas av en ondskans valp.
Vanliga rutinhandlingar såsom att gå på toa kan vara rena rama kamikazeuppdraget när man vet att man har en kajman efter golvet.
Prestationsförmågan och hantera krav påverkas ju självklart också, det är svårt att prestera på topp när man vet man måste ha ögon i nacken för ev. massförstörelse. Humörsvängningar absolut, från att banna Greta, med min mörkaste röst, till att andra sekunden så ska jag vara världens absolut roligaste person.
Yrsel är bara förnamnet när man har en tromb inomhus.
Hjärtklappning, oja, när hon retar gallfeber på tant Isa och får sig en rejäl tillsägelse och skriker som en gris, då får hon den mest lugna personen att får rusning på hjärtat.
Och ljudkänslighet... kom och hör på hennes grymt och gälla skall så förstår ni....

Och detta ska jag göra för att minska min stress:

  • Se till att få tid till återhämtning. Detta behöver inte bara betyda vila. Att motionera eller att umgås med familj och vänner kan vara återhämtning.
  • Öva på att säga nej till saker.
  • Skriv ned alla saker som gör dig stressad, även positiva saker. Då kan du få överblick över situationen vilket gör det lättare att göra något åt den.
  • Gör en realistisk "att-göra-lista". Fundera på om du kan avstå från en del uppgifter, och se till att få tid över för dig själv eller för spontana infall.
  • Försök att få avlastning. Våga be om hjälp.
  • Ät på regelbundna tider.
  • Se till att sova tillräckligt.
  • Rör på dig regelbundet, promenader räcker. Då sover du också ofta bättre efteråt.
  • Sätt realistiska krav på dig själv.
  • Om du arbetar, se till att ta pauser. Undvik att prata om jobbet under lunchen.
Ska öva på att säga nej till Greta Granat. Jag blir riktigt stressad när Greta börjar springa runt i cirklar och kröker rygg, särskilt när det är 20- ute och man inte har kläder på sig. Ska nog avstå från lek och rumsrenhetsträningen.
Har ju en hel armé som har erbjudit sig att ta hand om lilla Greta, ska nog börja be om hjälp nu. Ska sova tillräckligt. Alltså behöver jag inte gå ut med Greta på morgonen, för min hälsa är viktigare. Ska se till att ha många pauser också, Greta är ju ett heltidsarbete. Och när jag lunchar pratar jag om något annat istället.

Hjälper inte detta får jag gå på samtalsterapi eller skänka bort Greta till någon välgörenhetsorganisation.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0