Den håriga husan


Lydnad.

Världens absolut tråkigaste sport du kan utöva med din hund.

Jag har aldrig gillat lydnad (gå-fot-lydnad på appellplanen alltså, ej vardagslydnad).
Det är så otroligt tråkigt.
Både att kolla på och att träna själv. Blir sömmnig bara av att tänka på det.
Finns inget som imponerar på mig som rör hundsporten lydnad...om nu inte...

Om man nu har hundar (läs; border collie) av den kalibern så dom är uppe i elitlydnad borde man väl ändå kunna lära dom lite hushållssysslor?
Det finns väl inget samhällsnyttigt i att hunden ska kunna apportera metallbockar och kunna "rutan" (för er som inte vet vad rutan är; hunden ska på kommando springa och lägga sig i en ruta gjord av fyra koner)?

Tänk så mycket tid du skulle få över att tillbringa på apellplanen och glänsa med din bc om du lär den att diska, dammtorka, klippa gräsmattan? Du skulle slippa att ställa dig framför spisen det första du gör efter en hård dag på jobbet och laga mat åt 4 griniga hungriga ungar. För det har din bc redan fixat,
janssons frestelse och rådjursadel som den jagat och lagat själv.
Du kan alltså ta den insparade tiden nu till att stila på klubben med din hund.


-Nu har jag hängt tvätten, vad ska jag göra nu?

Du skulle överglänsa dem alla, dina klubbkamrater med schäfrar skulle tappa hakan, och börja prata smörja. Det är föressten när folk pratar smörja som man vet om att man har en bra hund. Folk skulle börja skaffa sig bc's för att ha som husa, inte som gosedjur. Och därmed skulle bc'n igen bli en arbetande nöjd ras, inte ett understimulerat nervvark som vallar cyklister och äter både barn & bildäck.

Du skulle kunna tjäna en slant på dina hundar. I dagsläget äter dom dig ur huset, att resa på tävlingar, alla anmälningsavgifter, klubbmedlemskap i Ankeborgs brukshundklubb. Ekonomiskt så bidrar dom inte med något, om du inte har en "puppymill" då iofs, hade det varit dina barn över 18 år hade du sparkat ut dom. Du vrider på dig lite obekämt i datastolen nu va? *cynisk*

Men du kan naturligtvis ändra på detta, du skulle kunna öppna eget;

BC's Alltjänst
Uthyrning av tjänstehundar
De rensar kattlådan, skottar snö, vallar barnen till och från skolan,
hänger tvätt, är barnvakt, gör barnens läxor och löser dina korsord.
Allt medan du kollar på tv, eller är på semester.
Tveka inte, ring!
Tel 073-8435966
Lars Adaktusson

Eller så skulle du kunna hyra ut dina hundar till Manpower om du tycker det blir för mycket pappersgöra med eget företag. Eller utbilda din bc till sekreterare.

Och det är det som är så bra med hundar, dom kan inte prata, alltså kan dom inte klaga. Om du nu skulle be din bc att städa toaletten, så skulle denna lille stirrige arbetsnarkoman förmodligen vara världens lyckligaste hund på denna jord. Han springer t.o.m och hämtar sugpropp och skiftnyckel för han ska rörmoka litegranna när han ändå gräver i toan. Inte rädd för lite skit under klorna. Det är så dom är bc's, will to please. Och han skulle aldrig klaga. Inte ens om han kunde prata.

Nu är jag absolut ingen förespråkare för någon typ av vallhund, men om ni skulle kunna göra detta möjligt, då skulle tillochmed jag kunna överväga att skaffa mig husa i form av bc för jag hatar att diska.
Men i vilket fall som helst så skulle jag aldrig träna lydnad. Det är tråkigt.
Och det har inte min bc tid med, för han viker min tvätt och är ute och rastar hundarna.

Kommentarer
Postat av: louise

vart köper man en sådan hund tror jag vill ha en

2010-03-02 @ 18:37:09
Postat av: mammis

fixar du en sån hund till mig så köper jag en direkt.

Eller om du kan hänvisa mig dit.

Hoppas hotdoggsen blir goda imorgon.

Kram mamma

2010-03-02 @ 19:18:50
Postat av: Maria W

Du jag kan tala om varför du inte gillar lydnad, för varje gång du knäpper av kopplet och ska börja träna så vips så är hunden borta ;) hihi

2010-03-03 @ 10:31:15
URL: http://alskadestaffar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0